سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اینورتر سینوسی چگونه کار میکند؟

قبلاً شاهد بودیم که اینورتر های تمام سینوسی ابتدا DC را به AC تبدیل می کنند و سپس ولتاژ ورودی (12 ولت، 24 ولت، 48 ولت و…) را افزایش می دهند تا به ولتاژ خروجی 230 ولت (ترانسفورماتور) برسند و قابل استفاده برای همه لوازم خانگی ما باشند. بیایید جزئیات این دو مرحله را که توسط یک اینورتر موج سینوسی خالص انجام می‌شود، توضیح دهیم.

 

از جریان مستقیم (DC) تا جریان متناوب سینوسی خالص (AC)

در این بخش، یک اصل کار ساده که نحوه عملکرد اینورتر های موج سینوسی خالص را نشان می‌دهد ارائه خواهد شد. چالش این است که یک خط مستقیم (DC) را به یک موج (AC) تبدیل کنیم که در آن جریان به طور متناوب در هر دو جهت جریان داشته باشد. بیایید با یک سوئیچ ساده شروع کنیم. با تغییر متناوب جریان DC، جریانی مربع شکل متناوب بین صفر (خاموش کردن) و حداکثر مقدار (سوئیچ روشن) به شما می‌دهد.

اکنون شما یک جریان دوره ای دارید اما در هر دو جهت جریان ندارد و هنوز از شکل موج سینوسی بسیار دور است. برای اینکه جریان در هر دو جهت جریان یابد، به نوعی کلید خودکار نیاز دارید که با معکوس کردن کنتاکت، جریان مستقیم ورودی را به عقب و جلو برگرداند. این را می‌توان به عنوان یک دیسک چرخان با اتصالات متقاطع نشان داد. سرعت دیسک چرخان فرکانس جریان متناوب را تعیین می‌کند.

اکنون، شما یک جریان دوره ای دارید که در هر دو جهت جریان دارد. با این حال، هنوز شکل یک مربع است. مدار های الکترونیکی بیشتری لازم است تا موج مربعی را به یک موج سینوسی تبدیل کنید.

 

چگونه اینورتر سینوسی ولتاژ را افزایش می‌دهند؟

مرحله دوم افزایش ولتاژ جریان موج سینوسی خالص است. DC معمولاً 12 ولت، 24 ولت یا 48 ولت است. در حالی که AC 230 ولت است. ترانسفورماتور این کار را انجام خواهد داد. این‌یک دستگاه الکترومغناطیسی است که از یک هسته آهنی پیچیده شده با دو سیم‌ پیچ سیم مسی ساخته شده است: سیم پیچ اولیه و ثانویه. جریان ولتاژ پایین از سیم پیچ اولیه وارد می شود و جریان ولتاژ بالا از سیم پیچ ثانویه خارج می‌شود.

 

اینورتر سینوسی خالص

 

 

در نهایت دو سیم پیچ در تماس نیستند و جریان از طریق القای الکترومغناطیسی از یکی به دیگری منتقل می‌شود. چگالی سیم کشی دو سیم پیچ ولتاژ خروجی را کنترل می‌کند. در یک ترانسفورماتور افزایش‌دهنده (افزایش ولتاژ) سیم پیچ ثانویه تراکم سیم کشی بالاتری نسبت به سیم پیچ اولیه دارد. ترانسفورماتور ها همه جا هستند، به عنوان مثال، در شارژر های تلفن همراه و لپ تاپ ها از ترانسفورماتور های کاهنده استفاده می‌کنند.